سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

مدح و ولادت حضرت عباس علیه‌السلام

شاعر : محمدجواد پرچمی
نوع شعر : مدح و ولادت
وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
قالب شعر : ترکیب بند

پـرداخـت جـوهر قـلـم عـاشـقـان به تو            وابسته است طبـع همه شاعـران به تو
عرض نیاز می‌کند اى ماه شب به شب            دسـت تــوسـل هـمــه آســمــان بـه تـو


خورشید عاشقت شده، از شوق هر غروب            وقت وصال می‌دهد اى ماه، جان به تو
روزى سـه بـار اى پـسـر ســوم عـلـى            بــایــد ســلام داد دم هــر اذان بــه تـو
هـم افـتـخـار می‌کـنـد اُمُّ البـنـیـن به تـو            هـم افـتـخـار کـرده امـام زمـان بـه تـو
حالا که روزگـار به ناسازگـارى است            افـتاده است شـکـر خـدا کـارمان به تو
حاجت زیاد و درد زیاد است و غم زیاد            چـشم امـید بـسـتـه‌ام عبـاس جان به تو

لاجرعه مست‌ها همگی یک‌دل‌ند و بس
مـدیـون چـشـم‌های ابـوفـاضل‌ند و بـس

آمــاده‌ام دوبـاره مــسـلـمـان کـنـى مـرا            با یک نظـر ابـوذر و سلـمان کنى مرا
از جلـوه‌های ذاتی چـشمت بعـید نیست            یعقوب و خضر و نوح و سلیمان کنى مرا
کـشـکـول خـالـی‌ام دو بـرابـر گدا شده            وقـتـش شده عـطاى دو چندان کنى مرا
دسـت مـرا ز دسـت جـدایت جـدا نکن            هرگز مـبـاد بی‌سـر و سامـان کنى مرا
وقـت ورود دسـتـه به هـیـات خـدا کـند            پـاى عـلـم بگـیـرى و قـربان کـنى مرا

آنانکه از سـرای تو پـا پس کـشـیـده‌اند
والـلـهِ ارمــنــیِّ مــریــدت نــدیــده‌انــد

تـو آمــدى کـه پــاى بــرادر بـایـسـتـى            تـحـت لـواى پـرچـم حــیــدر بـایـسـتى
در طول عـمر تو بـخـدا هیچکـس ندید            یـکـبـار از حـسـیـن جـلـوتـر بـایـسـتى
بر بام کعـبه می‌روى و خطـبه می‌کنى            وقـتـى بـنـاست بر روى مـنـبر بایستى
حـق اسـت غـبـطـه شـهـدا بر مـقـام تو            حـق اسـت که فـقـط تـو فـراتـر بایستی
زهـرا به دست‌هاى تو سـوگـند می‌دهد            وقت شـفاعت از صف محشر، بایستى
در بین معرکه غضب چشم تو بس است            تا یک تـنـه مـقـابـل لـشـگـر بـایـسـتـى
اُمُّ البـنـیـن چـقـدر سفـارش نموده است            دائـم کـنـار مـحـمـل خـواهـر بـایـسـتى

هـسـتـى امـامـزاده مـأنـوس اهـل بـیـت
مـحـرم‌تـرین محـافـظ ناموس اهل بیت

تا بود پـرچـم تو حـرم مـاتـمـى نداشت            تا بود شـانـه تـو رقـیـه غـمـى نـداشـت
تـا بـود قـامـت تو امـان بـود خـیـمه را            خـاتـون آل فـاطـمـه قـد خـمـى نـداشت
بیخود نبود سنگ به پاى سکینه خورد            بعد از تو خیمه‌ها دژ مستحکمى نداشت
زینب پس از تو ناقه عـریان سوار شد            زینب به شام رفت ولى محرمى نداشت
اربـاب مـا بـدون عـلـمـدار مـانـده بـود            حق می‌دهـیـم پیـرهن و خاتمى نداشت
از بـوریـا بـپـرس چه آمـد سـر حـسین            زخـم مـرمّـل بـالـدمـا مـرهـمى نداشت

تـو آمـدى دل هــمـه را تـرجـمـه کـنـى
سـقـا و آب و عـلـقـمه را ترجـمه کـنى

نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل عدم رعایت توصیه های مراجع و علما حذف شد، اهل بیت نیاز به سگ ندارند بلکه اسلام شیعه و پیرو واقعی میخواهد و مکتب اهل بیت مکتب انسان سازی است نه سگ بازی!!!!



خرده مگـیر پشت حرم زوزه می‌کـشم            قـلاده بـسـتـه‌ام سگ دربـان کـنـى مرا

باب الحـسین می‌شوى و بنده می‌خـرى            آمـاده‌ام کـه کـلـب نـگـهـبـان کـنى مـرا



با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد علامت و نبود چنین چیزی در مکتب اهل بیت بیت زیر تغییر داده شد



آنانکه از سـرای تو پـا پس کـشـیـده‌اند            والـلـهِ ارمـنـی عــلـم کـش نــدیــده‌انــد



موضوع خطبه خواندن حضت عباس در بام کعبه در منابع معتبر و دسته اول تاریخی نیامده است و مستند نیست



بر بام کعـبه می‌روى و خطـبه می‌کنى            وقـتـى بـنـاست بر روى مـنـبر بایستى



بیت زیر به دلیل مستند نبودن و همچنین عدم رعایت توصیه‌های علما و مراجع حذف شد، در بحث غارت معجرها دو نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیرد ۱ـ موضوع غارت معجر بر فرض بر اینکه صورت گرفته باشد با آنچه متاسفانه بصورت عام در اشعار آورده می‌شود بسیار متفاوت است، لازم است بدانیم در عرب آن زمان قسمتی از حجاب زنان (معجر)، پارچه‌ای بوده که در مقابل صورت قرار می‌گرفته و این جزء حجاب بوده است؛ همچنان‌که هم اکنون نیز در عراق، عربستان و بسیاری از کشورهای اسلامی این‌گونه حجاب دارند، از این‌رو حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در خطبه‌اشان در مجلس یزید فرمودند: وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ؛ دختران سول خدا را با صورت باز، شهر به شهر در معرض دید مردم قرار دادی! لذا آنچه در غارت معجرها مطرح است حذف این روبند صورت‌ها بوده است نه اینکه نعوذ بالله اهل بیت کشف حجاب شده‌اند همچنان که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هم بر همین موضوع اشاره می‌کنند که خود این نیز مصیبت بسیار بزرگ و دردناکی است ۲ـ گفتن و یادآوری غارت معجرها حتی در حد همان روبند صورت شایسته و سزوار اهل بیت نیست!!!  آیا اگر خود ما روزی ناموسمان به هر دلیلی همچون باد و... برای لحظاتی نتوانند حجاب خود را حفظ کنند آیا دوست داریم که یکسره به ما متذکر شوند که در فلان روز چادر خواهر، مادر و یا همسرمان را باد برده و ....  آیا ما از تکرار این حرف ناراحت نمی‌شویم؟؟ پس به هیچ وجه شایسته نیست این فاجعۀ تلخ را حتی بر فرض صحت آن بازگو و تکرار کنیم!!!



رفـتـى و بعد رفـتـن تو هـیـچ دخـتـرى            در خیمه گاه روسرى محکـمى نداشت